Er du på absolutt alle sosiale medier? Eller kanskje bare et par?
Det å ikke være en del av disse, kan i den her tiden bety så mye som kroken på døra for deg og din bedrift.
Sosiale medier har blitt en måte å dele informasjon på, og det er i dette tilfelle en unik mulighet for deg å spre ditt budskapet, for hva du ønsker å tilby andre.
Dette er for deg unik måte å reklamere for dine produkter og tjenester…
..og i motsetting til vanlig markedsføring, så er dette også en helt gratis måte for deg å bli sett.
Det som kreves er litt tid i å håndtere – men til gjengjeld kan det være en meget god investering på sikt.
Spørsmålet er da…
…om du får utnyttet den fulle effekten av å være på sosiale medier den dag i dag?
Kanskje er det vanskelig å vite, så la oss se nærmere på forskjellen blant de 5 viktigste sosiale mediene, og hva de kan gjøre for deg og din bedrift.
Hvem er viktigst, hva er de ment for, og hvordan skal du kunne bruke de for å bli mer kjent?
La oss se nærmere på dette.
Det handler om å møte folk der de allerede er…
#1: Hei Twitter, her er jeg!
Twitter ble startet som en måte for små grupper å kommunisere hva hver enkelt holdt på med.
Det skulle være enkelt for alle å enhver å bli en del av “samtalen”, og dette utviklet seg videre til å bli en tjeneste mange syntes om.
Frem til nå i dag har dette blitt en tjeneste hvor du får muligheten til å lese og skrive små meldinger til de du måtte ønske.
Meldingene kan ikke være på mer enn 140 tegn, så dette er i grunn ment som en kjapp måte å kommunisere med andre på, og ikke noe du kan skrive lange meldinger på.
Det er enkelt, moro og lærerikt.
Alt du gjør er å opprette din egen brukerkonto og søker opp de personene du ønsker å følge.
Dette gjør det mulig for deg å følge venner og kjente, men også potensielle kunder.
Videre kan du så holde kontakten med dine følgere ved å lese og skrive meldinger til de du har i din omgangskrets.
#2: FaceBook, jeg deler med deg
Når FaceBook kom på banen, var det i hovedsak ment for å koble sammen venner, og det er det i grunn den dag i dag også.
Men så kom FaceBook for bedrift til verden, hvilket åpnet mulighetene for bedrifter å opprette FaceBook sider direkte for deres produkter og tjenester.
Dette forandret det hele, og er nå i dag en godt brukt tjeneste for å markedsføre dine egne produkter og tjenester på nett.
Å unnlate å bruke Facebook for din bedrift vil i dette tilfelle være å gi dine konkurrenter et gratis forsprang…
…og du vil stå i fare for å miste gode potensielle kunder du kunne fått om du bare hadde opprettet side på facebook og markedsført dine produkter og tjenester derfra.
Så hvis du ikke alt har opprettet din egen bedrift side på facebook, så er nå tiden for å gjøre det.
#3: YouTube, se på meg
YouTube handler alt om video. Så her er det deling av video klipp som gjelder.
Som registrert bruker kan du laste opp og dele dine egne videoer. Du kan også se andres offentlige videoer, samt legge igjen kommentarer på disse.
Nå om dagen vil video bli mer å mer vanlig å bruke i form av markedsføring, presentasjon og innhold på nettsidene, så hvis du ikke alt har satt opp din egen konto, kan det være greit å merke seg det med det samme…
…for skal du være med på utviklingen, er uten tvil video en av de viktigste områdene å fokusere på i årene fremover.
#4: LinkedIn, her er mine jobb kunnskaper
LinkedIn er i hovedsak et sosialt nettverk for profesjonelle.
Det brukes av folk til å finne jobber, ansette og bli oppdaget av andre.
Her oppretter du en profil som på lik linje med andre sosiale nettverk, mens forskjellen er at informasjonen vil bestå mye av utdannelse, jobberfaringer og nåværende jobbstatus.
Du bygger her ditt nettverk med personer du kjente, og kan i tillegg slik komme i kontakt med personer via venner’s venner helt ut i 3. ledd.
#5: Google Plus, her er jeg og jeg deler med deg
Google+ ble opprettet for å koble sammen innhold fra alle å enhver med en eller samme interesser.
Dette handler i grunn ikke om å følge venner og familie, men å dele interesser med folk fra alle steder i verden.
Interessert i bilder, ja da kan du finne en gruppe og bli medlem i den.
Ellers handler Google Plus om å dele innhold.
Så dette er en av de viktigste tingene du kan gjøre som medlem her.
Nå selv om denne ikke er så populær som bl.a FaceBook, er det allikevel mange som benytter seg av tjenesten.
Betyr dette at jeg må være med på alle sosiale medier?
Nei, i grunn ikke.
De jeg har listet i denne artikkelen er de mest viktigste sosiale medier du kan fokusere på…
…og selv om det finnes et hav av flere, vil jeg ikke anbefale du går ut å bruker disse før du tar hånd om de aller viktigste.
Å selv hvor mange du registrerer deg, så vil det være begrenset til hvor mange du faktisk klarer å håndtere.
Så min anbefaling er å fokuser på disse, og legg mest vekt på de du mener er mest viktigst for deg nå og i tiden fremover.
Jeg vil personlig anbefale du går for alle 5, og setter opp profil på disse hvis du ikke alt har gjort det.
Alt handler om å møte folk der de allerede er i dag.
Så hvis du har produkter eller tjenester du ønsker andre skal kjøpe, vil jeg anbefale du tar en titt på disse sosiale mediene nå med det samme.
For hvem vet… men en liten samtale, en tweet, eller en delt interesse, kan fort bli til en god kunde i ukene som kommer.