I denne artikkelen skal jeg vise deg hvordan du ved bruk av nøkkelord finner gode hjemmeside ideer som er verdt å fokusere på.
For hva er vel moro med en nettside uten besøkende?
Neppe noe du ville holde ut med i lengden. Så her skal jeg vise deg hvordan du unngår dette og hvordan ved bruk av et verktøy gir deg et innblikk i hva folk søker etter – og ikke minst hvor mange som faktisk søker.
Når du leter etter noe på Internett, bruker du søkemotorer for å finne det du søker.
La oss ta Google’s søkemotor som eksempel her.
Du søker, og Google spinner gjennom på tusenvis av sider’s innhold, for å finne resultater de mener passer dine søkekriterier.
Tilbake får du en liste på 10 søkeresultater, som Google mener passer best av de mange tusenvis av resultatene de har i sin database. Det er de hjemmesidene du finner her, på første side av søkeresultatene, som mottar mesteparten av besøkene.
Slik er det også med alle de andre. Vi alle søker etter noe, og hvilken nettside som kommer opp er i din og min interesse av å være vår egen siden. Ditt mål her må være å vise din hjemmeside blant topp 10, for så å få folk til å klikke på akkurat din side fremfor alle konkurrentene.
Men hvilke ord er det vi bruker når vi søker på Internett, og hvor mange er det som søker? Dette er viktige spørsmål å stille seg før man går i gang med å bygge sin egen hjemmeside.
Ved bruk av såkalte søkeord verktøy, skal jeg her vise deg hvordan du går frem med å finne nøkkelord verdt å fokusere på.
Hvordan finne hva folk søker etter
Så før vi lager en hjemmeside er det vesentlig å vite noen tall på hva og hvilke ord folk bruker når de søker – disse kaller vi nøkkelord og søkeord.
Ved bruk av verktøy som Google’s KeywordTool kan vi få en viss følelse av hvor populære enkelte ord er fremfor andre, og med det være med på å avgjøre om dette er en ide verdt å fokusere på.
Klikk deg inn på Google KeywordTool for å begynne. Når du kommer til siden begynner du med å skrive nøkkelord du ønsker å vise resultater på.
Ta f.eks. en av dine interesser. La oss ta trening i dette eksemplet. Vi skriver inn trening, velger språk og klikker søk.
Opp kommer resultatet av nøkkelordet “trening”. Google gir oss også så en liste på relaterte nøkkelord. Dette er da hva folk skriver inn når de søker, og er hva Google mener er relatert til nøkkelordet “trening”.
Som du ser nedenfor har nøkkelordet “trening” hele 1 220 000 søk hver eneste måned, noe som gir et daglig gjennomsnitt på ca 40 600.
Det å merke her er at akkurat nøkkelordet “trening” er et vel bredt ord, så jeg ville ikke anbefalt å gå for dette, selv om det kan virke fristene med så mange søk.
Hvis du fortsetter nedover på bildet ser hvilke søkeforslag Google setter i sammenheng med “trening”, og her får vi en hel mange ideer på hvilke underkategorier til selve kategorien “trening” vi kan vurdere.
Dette hjelper deg ikke bare utforske horisonten, men gir deg også et klart bildet over hvilke grener som er mest populære og hva som kan være verdt å gjøre litt innsats på.
Noe annet å merke seg er at ved å klikke på topp rubrikken slik vist i bildet nedenfor får du alle resultatene sortert etter antall søk pr. mnd. Dette er spesielt interessant å vite når vi ser etter gode nøkkelord og hvor mange totale søk det er på disse områdene.
For å gjøre dette litt mer oversiktlig går du over listen og hak av for de alternativene du synes passer bra. Til slutt når du har en liste over potensielle gode nøkkelord kan det være greit å lagre denne som en oversikt over hva vi kan forholde oss til fremover.
Dette har Google tenkt på og gir oss her muligheten for å laste ned listen til feks. Microsoft Excel og andre formater slik vist i bildet under. Du får her alternativene om å lagre alle søkeord eller kun de søkeordene du valgte å huke av for.
Jeg velger her å laste ned listen til Excel som et eksempel, og lagrer de søkeordene jeg mer er gode valg utfra denne listen. Så når det hele er lagret, ender du opp med en Excel liste slik som denne vist i bildet nedenfor.
Her har jeg nå samlet opp de 15 søkeordene som jeg mener er de mest attraktive ideene verdt å vurdere hvis man skulle lage en hjemmeside der innholdet var basert på trening.
Så nå vet du hvordan finne gode søkeord til din nye hjemmeside, og alt du trenger å gjøre er å bestemme hvilke du ønsker å fokusere på.
TIPS! Det kan være lurt å velge deg et søkeord du ønsker å legge som grunnlag, for så å bygge videre på akkurat dette. Som eksempel kunne vi valgt “ski trening” som hovedfokus, for så å bygge videre på en hjemmeside rettet mot denne formen for trening.
Jeg håper denne artikkelen var hjelpsom, og at du nå vet hvordan du selv kan skaffe deg hjemmeside ideer og vurdere disse utfra popularitet ved bruk av søkeordverktøyet Google keywords tool.